Word administratief medewerker

Zit je er aan te denken om een administratief medewerker opleiding te volgen? Dan is het belangrijk dat je jezelf afvraagt of je de post kan organiseren en het archief kan bijhouden terwijl je telefoontjes aanneemt en urgente e-mails aan het beantwoorden bent. Je bent dus multifunctioneel inzetbaar, bestand tegen stress en je kan goed multitasken. Als het antwoordde hierop ‘ja’ is, dan is een opleiding tot administratief medewerker geen weggegooid geld.

De opleiding zelf

Als je begint aan de administratief medewerker opleiding heb je geen diploma’s of andere kennis nodig behalve dat je het Nederlands goed beheert en dat je ervaring hebt met het werken met computers. De opleiding duurt meestal 9 maanden en behandelt niet alleen theoretische onderwerpen als Microsoft Office, taal en rekenen, maar ook praktijksituaties. En als je deze opleiding naar voldoening voltooit heb je meteen ook het diploma receptioniste/telefoniste op zak.

De baan in de praktijk

De baan is erg veelzijdig en je leert er veel over je eigen afdeling, over het bedrijfsleven en over je eigen werkgever. Je bent waarschijnlijk aan een afdeling verbonden waarvoor je de formulieren controleert, rapportages opstelt en ze administratief ondersteunt. Archiveren is ook deel van je takenpakket. Met een opleiding word je hier goed op voorbereid. Ook zal je veel in contact zijn met andere afdelingen zowel intern als extern zodat je goed aan je netwerk kan werken.

Carrière mogelijkheden

Nadat je de baan een aantal jaren hebt uitgevoerd ben je als het goed is zeer bedreven in een aantal vaardigheden die je intern en extern weer goed kan gebruiken om door te groeien. Vooral intern heb je veel voordelen want je bent in contact geweest met mensen van verschillende afdelingen die gezien hebben wat je kan. Het is zeer gunstig dat je een goed netwerk hebt opgebouwd en op deze mensen kan rekenen als je intern solliciteert. Extern kan je ook veel kanten op; door de veelzijdigheid van de baan kan je met die ervaring op veel plekken terecht.