Voorgoed van je wanbetalers af

Helaas komt het maar al te vaak voor: je hebt een dienst geleverd, maar de factuur wordt niet op tijd voldaan. Veel ondernemers krijgen te maken met wanbetalers, en of dit nu expres of per abuis is gebeurd, je hebt hier extra werk aan. Er moet contact worden opgenomen met de klant in kwestie om het geld waar je recht op hebt als nog binnen te halen. Als bij jouw bedrijf het debiteurenbeheer onder controle is, dan zal je lijst met achterstallige betalingen minimaal zijn. Is dit echter niet het geval, dan kun je de volgende opties eens bekijken.

Houd jezelf de spiegel voor

Het eerste wat je doet, als het aantal wanbetalers oploopt, is kijken of er een reden is die je misschien zelf makkelijk kunt oplossen. Zijn je facturen bijvoorbeeld compleet, duidelijk en kort, zodat de klant direct kan zien waar de kosten vandaan komen en hoe deze te betalen? Omslachtige facturen worden vaak snel aan de kant gelegd, omdat klanten de inhoud niet begrijpen of geen tijd hebben om alles te lezen. Ten tweede kun je kijken naar je betaalmethode. Bied je de klanten geen simpele manier aan om te betalen, dan zal je zien dat dit ook vaak wordt uitgesteld. Als laatste kun je ervoor zorgen dat je de debiteuren structureel benadert en tijdig aanmaant. Vaak betreft het een misverstand en krijg je je geld snel binnen. En vraag altijd waarom de factuur niet op tijd is voldaan, omdat het probleem dus bij jou kan liggen.

Uitbesteden

Daarnaast kun je er ook voor kiezen je financiƫn uit te besteden aan een derde partij. Dit hoeft geen fortuin te kosten, maar geeft je wel vrijheid en gemoedsrust terug. Het bedrijf zal volledig uit jouw naam handelen, met jouw briefpapier en jouw systeem. Ook is er vaak een programma beschikbaar waarmee je te allen tijde inzage hebt in de voortgang. Uitbesteden resulteert in een volledige ontzorging, zodat jij met je eigen werk bezig kunt zijn.